De film
Een intiem en divers portret van 2000 vrouwen uit meer dan 50 landen, met als belangrijkste vraag: wat betekent het om vrouw te zijn op deze aardbol? WOMAN is een buitengewone documentaire van journalist/filmmaker Anastasia Mikova en de invloedrijke Franse regisseur en natuurfotograaf Yann Arthus-Bertrand, o.a. bekend van het internationale fotoproject Earth From Above en de documentaire Human.
De opdracht
In samenwerking met filmdistributeur Cherry Pickers Filmdistributie hebben we een publiciteitscampagne en de filmmarketing ontwikkeld om de thematiek van de film bij een zo’n groot mogelijke groep geïnteresseerde mensen (en vooral vrouwen) onder de aandacht te brengen. Met internationale vrouwendag op 8 maart als kapstok en première moment. Naast de reguliere filmliefhebbers, hebben we ons specifiek gericht op organisaties en personen die zich bezig houden met feminisme en vrouwenrechten in allerlei deelgebieden.
Werk en resultaten
De film ging in Nederland op zondag 8 maart 2020 – Internationale Vrouwendag – in première in meer dan 50 filmtheaters en (Pathé) bioscopen in Nederland, veelal met een bijpassend randprogramma. Journalist/schrijver Maartje Laterveer reisde naar Parijs voor een interview met de makers voor de Volkskrant, ook verschenen er interviews in NRC Handelsblad en Het Parool. Het bekende tv-programma De Wereld Draait Door (DWDD) gebruikte de wonderschone beelden van de film als achtergrond bij het muzikale item ter ere van International Vrouwendag. WOMAN werd door zowel het publiek als de pers heel goed ontvangen en kreeg veel vier sterren recensies in Nederland.
Woman toont kracht én kwetsbaarheid … een kijkervaring die zowel indringend als oogstrelend is.
★★★★ De Telegraaf
Het uiterst gemêleerde vrouwenportret… fascineert niet alleen door wát er gezegd wordt, maar ook door wíe het zeggen.
★★★★ NRC Handelsblad
Een duizelingwekkend loflied op de vrouwelijke kracht.
★★★★ TROUW
Woman geeft vrouwen een stem ..;. Dus open je oren, en bovenal: open je hart voor deze documentaire. Het is een film die je hoe dan ook zal verrijken.
★★★★★ Film vandaag
We hebben zowel online als offline – bijvoorbeeld in de vorm van verspreiding van posters en flyers, of een inleiding bij een vertoning – de samenwerking gezocht met veel organisaties en media die zich inzetten voor vrouwenrechten op allerlei vlakken. Zo werkten wij samen met o.a. Mama Cash, Atria (Kennisinstituut Emancipatie en Vrouwengeschiedenis), Women Inc., Wereldwijven, Peace Brigade International (PBI), New Female Leaders, Vereniging Hoogopgeleide Vrouwen (VVAO), Titty Mag en Damn Honey. Ook hebben we een videoboodschap door de filmmakers laten maken, die voorafgaand aan de film te zien was bij veel van de voorpremières op zondag 8 maart.
Met 8 maart – wereldvrouwendag – als lancering bood dit ook een goede mogelijkheid de film online onder de bredere aandacht te brengen. Hiervoor werd een sociale media campagne ingezet in samenwerking met de partijen en bioscopen.