Film & Opdracht
The Sweet East is een absurde en humoristische roadmovie langs de oostkust van Amerika en het regiedebuut van Sean Price Williams, die eerder werkte als cameraman. In de film belicht hij de absurditeit van het hedendaagse Amerika en daarvoor castte hij naast hoofdrolspeelster Talia Ryder meerdere getalenteerde opkomende acteurs.
De film ging in 2023 in wereldpremière op het filmfestival van Cannes en viel op meerdere festivals in de prijzen.
Cherry Pickers bracht de film uit op 9 mei 2024. Samen met hen ontwikkelden wij een release en marketingstrategie en waren wij verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne.
The Sweet East is gemaakt door filmliefhebbers, voor filmliefhebbers, met meerdere verwijzingen naar andere films. Origineel in stijl, een satirische roadmovie in een vintage jasje en met een electische soundtrack is The Sweet East met een glansrol voor upcoming talents een film voor een jong cinefiel publiek. Ook voor filmprofessionals is het een interessante film. We hebben dan ook ingezet op het creëren van word-of-mouth door middel van voorvertoningen in de filmtheaters en op festivals, een onlinecampagne en we legden de focus op persbenadering.
Highlights
Cineville Speciaaltje
The Sweet East werd door Cineville gekozen voor het Cineville Speciaaltje waardoor de film in meerdere steden voorpremières kreeg met een feestelijk randprogramma. Tijdens de goed bezochte voorstellingen werd onder de aanwezigen een originele en exclusieve prijs verloot; een voor de actie in gelimiteerde oplage geproduceerde LP met daarop een nummer uit de film gezongen door Talia Ryder.
Pers
De film kreeg mooie recensies en dankzij de aanwezigheid van regisseur en hoofdrolspeelster Talia Ryder in Nederland tijdens het Imagine Film festival en Leiden International Film festival was er ook voor de pers mogelijkheid om live interviews te doen.
In NRC schreef filmjournalist Coen van Zwol:
In het rauw-documentair gefilmde ‘The Sweet East’ reist scholier Lilian als een slaperig-verbaasde Alice in Wonderland door losgeslagen subculturen van Amerika.
NRC ★★★★
Talia Ryder in interview met Parool:
“Ik zie Lillian als een heel goede actrice,” zegt Ryder. “Ze heeft in ieder geval een fantastische pokerface! Het was trouwens best trippy om als actrice iemand te spelen die zelf ook een actrice is.”
Onlinecampagne
De campagne op de sociale media kreeg veel respons binnen de doelgroep – mede ook door het opvallende artwork en de grappige korte clips.