De film
In 2018 is de wereld twee weken lang in de ban van de redding van een Thaise voetbalploeg die vast is komen te zitten in een kilometerslange grot. Het toegesnelde leger, de Navy Seals en de ingevlogen Amerikaanse Special Forces staan machteloos. Niemand blijkt de juiste training en apparatuur te hebben om de jonge voetballers te bevrijden, behalve twee zachtaardige, introverte Engelse mannen van middelbare leeftijd. Rick Stanton en John Volanthen beoefenen als een van de weinige mensen op de wereld de sport van het grotduiken. Een reddingsactie volgde, die zo uitzinnig was, dat zelfs Hollywood hem ongeloofwaardig zou vinden.
Filmmakers Elizabeth Chai Vasarhelyi en Jimmy Chin, die eerder het Oscar-winnende FREE SOLO maakten, kregen toegang tot het ter plekke gefilmde materiaal en maakte er met getuigenverslagen en interviews een uitermate spannende en aangrijpende documentaire van. THE RESCUE ging in september in wereldpremière op het Filmfestival van Telluride en won op het filmfestival van Toronto de People’s Choice Award.
De opdracht
In opdracht van de Britse distributeur DOGWOOF hebben we een publiciteitsplan en marketingcampagne ontwikkeld om THE RESCUE onder de aandacht te brengen bij het Nederlandse publiek. Naast reguliere bioscoopbezoekers en documentaire liefhebbers, focusten we ook op een hele specifieke doelgroep, namelijk duikers, onderwatersporters en reddingswerkers. De film kreeg vanaf 11 november een brede release en ging in 77 bioscopen in première.
Werk en resultaten
Op 7 november organiseerden we twee voorpremières THE RESCUE in De FilmHallen in Amsterdam en KINO in Rotterdam. Twee duikers uit het Britse reddingsteam, Chris Jewell en Connor Roe, waren daarbij aanwezig voor een Q&A na afloop van de vertoning. De twee premières zijn georganiseerd samen met de Nederlandse Onderwatersportbond (NOB). Jan Douwe Kroeske, zelf ook duiker, leidde het nagesprek met de duikers in De Filmhallen en Léon van Geest modereerde het gesprek in KINO. De voorpremières werden goed bezocht door leden van de NOB en geïnteresseerd filmpubliek.
Campagne
De release van de film werd ondersteund met een ABRI-campagne in Amsterdam en een advertentie en online campagne in De Volkskrant en andere kanalen van de Persgroep. Daarnaast hebben we een gerichte campagne ingezet via de sociale mediakanalen en promoties met vrijkaarten op verschillende duik- en onderwatersportblogs en de reddingswerkers van de landelijke brandweer.
Pers
De twee Britse duikers hebben interviews gegeven aan de Nederlandse pers. Zo verschenen er uitgebreide interviews met hen in de Volkskrant en het Nederlands Dagblad. In het Duikersmagazine, online bij National Geographic Channel en het filmplatform Cineville.
Volkskrant, NRC Handelsblad en het Algemeen Dagblad hielden bovendien interviews met regisseur Elizabeth Chai Vasarhelyi via Zoom. THE RESCUE kreeg aandacht op de voorpagina en de gehele cover van het wekelijkse filmkatern van De Volkskrant.
Alle kranten publiceerden 4 sterren recensies. Een week na release werd Jason Mallinson, een andere duiker uit het Britse reddingsteam naar Nederland overgevlogen voor een gesprek in de dagelijkse talkshow Jinek. Daarnaast hebben meerdere radioprogramma’s aandacht besteed aan de film.
Geselecteerde publicaties
De Telegraaf | ★★★★
“Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi schetsen meer dan alleen een zenuwslopend beeld van de redding. Interessanter is misschien nog dat deze makers dóórvragen, (…). Dat steeds dieper graven levert in The Rescue inspirerende antwoorden op.”
De Volkskrant | ★★★★
“Een documentaire die zo spannend is geworden dat hij alle andere films overbodig lijkt te maken. Wat zou een fictiefilm nog kunnen toevoegen aan dit doortimmerde verhaal, uit de doeken gedaan door degenen die erbij waren?”
Algemeen Dagblad | ★★★★
“Het inspirerende The Rescue gaat dus óók over onthechte zonderlingen, over het volstrekt belangeloos je leven op het spel zetten voor een ander die je niet eens kent. De filmmakers vertellen dat verhaal wijselijk zonder constant aanzwellende violen.”
NRC Handelsblad | ★★★★
“Het is vooral een triomf van montage: sterk materiaal wordt knap tot een meeslepend verhaal met innemende helden geboetseerd. De kalme, optimistische jongens met hun zenachtige begeleider, de nerds en asperges wier solitaire hobby opeens levens blijkt te redden. The Rescue gaat ver komen bij de Oscars.”