De film
Vijftig jaar na de première van Death in Venice neemt voormalig tienerster Björn Andrésen, die de legendarische Tadzio in Visconti’s meesterwerk speelde, ons mee op een bijzondere reis langs persoonlijke herinneringen, filmgeschiedenis, magie en tragiek, in wellicht de laatste poging om eindelijk zijn leven weer op de rails te krijgen.
Opdracht
De release The Most Beautiful Boy In The World was origineel gepland in januari, maar moest door de coronamaatregelen op het laatste moment toch uitgesteld worden, waardoor de film uiteindelijk vanaf 21 april 2022 in de bioscopen draaide. In opdracht van filmdistributeur Amstelfilm hebben we de campagne voor de filmrelease uitgewerkt, die zich voornamelijk richtte op persaandacht met interviews, een sociale mediacampagne en een voorpremière in aanwezigheid van Björn Andrésen.
Première in Eye
De voorpremière van The Most Beautiful Boy In The World vond plaats op 13 april 2022 in het Eye Filmmuseum. Iets meer dan een week voor release, zodat er tijd genoeg was voor interviews met de pers. De voorpremière was in samenwerking met en in aanwezigheid van de ambassade van Zweden.
De Zweedse ambassadeur gaf ook een korte toespraak na afloop van de vertoning en introduceerde Björn aan het publiek. De Q&A met Björn Andrésen werd gedaan door filmjournalist van NRC Dana Linssen. De regisseurs van de film waren via Zoom aanwezig op het scherm.
Pers
Op de ochtend van 14 april vonden er meerdere interviews plaats met Björn die resulteerde in uitgebreide artikelen over het leven van Björn in Parool, De Volkskrant en Cineville. Ook werd er een televisie-interview gehouden voor het RTL-programma Films & Sterren en kreeg Björn een microfoontje om voor een gesprek in de podcast Celebrating Cinema.
Verder hebben we ingezet op recensies op filmblogs, maar ook op journalistieke platforms zoals De Correspondent. Er is ook een interview gepubliceerd in De Groene Amsterdammer, maar door de verschuivende releasedatum was dit al eerder.
Geselecteerde publicaties
★★★★ “Schrijnende documentaire toont het lot van deze breekbare man” – AD
★★★★ “Schokkend relaas van een man die vijftig jaar na dato nog steeds probeert de scherven van toen op te rapen.” – VPRO Cinema
★★★ “Toont de weinig fraaie wereld achter de klassieke filmbeelden uit het meesterwerk van Visconti” – De Volkskrant
“Een documentaire over de levenslange schade die roem op jonge leeftijd kan toebrengen” – De Correspondent
“Een loodzwaar leven vol misverstanden in het teken van een niet te torsen schoonheid.” – De Groene Amsterdammer