De film
Ter ere van het 50-jarige jubileum van het legendarische The Doors album L.A. Woman werd op 4 november 2021 The Doors: Live At The Bowl ’68 Special Edition in bioscopen wereldwijd vertoond. Speciaal voor het grote doek werden een aantal extra’s aan de concertregistratie toegevoegd. Het optreden van The Doors op 5 juli 1968 in de Hollywood Bowl wordt beschouwd als het beste wat de band ooit op film heeft vastgelegd.
Het viertal wist de twee jaar ervoor hun liveoptredens te perfectioneren en was in absolute topvorm na hun derde albumrelease Waiting for the Sun met de Amerikaanse nummer 1 hit Hello, I Love You.
Filmdistributeur POM Benelux heeft de film 4 en 7 november exclusief als event release uitgebracht in een groot aantal filmtheaters en bioscopen in Nederland.
De opdracht
Deze concertfilm werd als event release uitgebracht. Omdat de film maar twee dagen in de bioscoop te zien was, hebben we de publiciteit toegespitst op de periode voor 4 november, terwijl bij een reguliere bioscooprelease het zwaartepunt in de week van release ligt. Ook het moment dat de kaartverkoop van start ging, was een extra moment om de film onder de aandacht te brengen o.a. met een online campagne.
Werk en resultaten
The Doors – met Jim Morisson als iconische frontman – is voor veel mensen van diverse leeftijden een heel bekende band. De iets oudere generatie is echter wel bij uitstek de doelgroep voor deze concertfilm, wat ook leidde tot o.a. aandacht in het goed beluisterde Radio 1 programma Nieuwsweekend (Omroep Max_ waar Doors fan (en schrijver van 2 boeken over de band) Fred Baggen vertelde over de film en Henkjan Smits die in het tv-programma Tijd voor Max aan tafel zat vanwege deze release.
Het Radio 5 Omroep Max ochtendprogramma Goeiedag Haandrikman deed gedurende een aantal dagen een prijsvraag waarbij vrijkaarten werden weggegeven, naast het Radio 2 programma De Albumshow van Corné Klijn die ook aandacht besteedde aan de concertfilm.
We hebben daarnaast ingezet op publiciteit in zowel muziek- als filmmedia. Er verscheen een pagina groot artikel in dagblad Trouw en online berichtten o.a. Lust for Life, Writteninmusic, De Blueskrant en Soundz en radiozender Kink FM en OOR deden een prijsvraag met vrijkaarten. Verder praatte Ronald Molendijk de kijkers bij over de film in SBS Shownieuws en verschenen o.a. aankondigingen online in Margriet en Zin.
Recensies en quotes
Dagblad Trouw – “Het publiek, smekend om Light My fire, krijgt precies wat het wil. En dan volgt ook nog de sinistere afsluiter The End, bijna achttien minuten lang. Alleen die twee nummers al zijn het bioscoopbezoek meer dan waard. The Doors hebben geen documentaire of talking heads nodig, live is wat telt.”
Writteninmusic – “Een unieke ervaring, en een eenmalige kans om zo dicht bij de band in topvorm te komen … De geboorte en de ondergang van een rock & roll ster. The Doors: Live At The Bowl ’68, uniek in zeggingskracht.”
Lustforlife – “Met Live At The Bowl ’68 kom je dichterbij een liveshow van de rockband dan ooit tevoren. … Als we met z’n allen op 4 en 7 november nou net zo hard klappen als het publiek in de Hollywood Bowl destijds, doet Jim misschien in de hemel als toegift een dansje op het orgel van Ray.”
Bekijk dit artikel op de website van Trouw »
Online campagne
De Click Through Rate (CTO) voor de online campagnes is op alle campagnes aan de hoge kant, ruim boven de 2. De juiste doelgroep is bereikt: de mensen die de campagnes zagen, zijn geïnteresseerd genoeg geraakt om actie te ondernemen en daarbij door te klikken naar de website.
De interactie rondom deze campagnes was ook heel hoog: er werd relatief veel op de inhoudelijke content gereageerd en er is ook veel gedeeld. We hebben de (trouwe) Doors fans goed weten te triggeren met de campagnes en content. De meest bereikte doelgroep waren mannen vanaf 45 jaar oud, wat ook in de lijn der verwachting lag.