De film
Proxima is een ontroerend moeder-dochter drama van regisseur Alice Winocour, met Eva Green (Casino Royal) en Matt Dillon (The House That Jack Built). Een ruimtefilm die zich voor het grootste deel op aarde afspeelt.
De nuchtere Française Sarah voedt haar jonge dochter Stella alleen op. Ze is een toegewijd moeder, maar ook een briljante en gedreven astronaut, die geselecteerd wordt voor een ambitieuze ruimtemissie. Ze bereidt zichzelf en Stella voor op haar langdurige afwezigheid en fysiek in topconditie begint ze aan de zware training. Nu ze de aarde gaat verlaten, beseft Sarah dat ze zich er meer mee verbonden voelt dan ooit
De opdracht
In samenwerking met filmdistributeur Cherry Pickers hebben we een publiciteits- en marketingcampagne ontwikkeld om de film onder de aandacht te brengen met de thematiek van Proxima in het achterhoofd. Ondanks de setting is het namelijk geen typische science fiction film, maar een prachtig drama over een moeder en een dochter.
De film is gemaakt in nauwe samenwerking met de European Space Agency (ESA) en ook de opname locaties (zoals het Star City trainingscomplex in Rusland) zijn veelal authentiek. Dit feit maakt de film uiteraard toch ook interessant voor geïnteresseerden in de ruimtevaart. Daarnaast hebben we ons gericht op organisaties die zich bezig houden met het vraagstuk “werk en zorg”, waarbij een evenwichtige combinatie van loopbaan en ouderschap voor vrouwen centraal staat.
Werk en resultaten
Proxima kreeg in Nederland vanaf 11 juni 2020 een bioscooprelease in 55 filmtheaters en bioscopen, waaronder een groot aantal Pathé bioscopen. Journalist Floortje Smit van de Volkskrant deed zowel een interview met actrice Eva Green (Volkskrant Magazine) als regisseur. Ook werden interviews met Alice Winocour gepubliceerd in NCR Handelsblad, Het Parool en De Filmkrant die tijdens IFFR werden gedaan.
Geselecteerde publicaties
De moderne filmmoeder hoeft geen heilige of heks meer te zijn.
Analyse Filmmoeders, de volkskrant
Moederschap op het witte doek
Floortje smit te gast bij npo Radio 1 de nieuws b.v.
Regisseur Alice Winocour verkent realistisch en met open vizier de ruimtevaart voor moeders.
★★★★ NRC Handelsblad
Als portret van de kwetsbare ouder-kindrelatie is Proxima diepgravend en ontroerend, zonder een ogenblik sentimenteel te worden.
★★★★ De Volkskrant
De film realiseert een indrukwekkende spagaat. (…) Kinderen opvoeden en je andere dromen waarmaken is een veelkoppig beest en deze film durft dat beest in de ogen te kijken.
★★★★ TROUW
Online campagne
De bioscopen zijn vanaf 1 juni 2020 weer open gegaan voor publiek, weliswaar met een minimale capaciteit van max. 30 personen vanwege COVID-19. Naast een outdoor campagne in Amsterdam en posters en banners voor de bioscopen, hebben we ons vanwege de maatregelen ook sterk gericht op de online campagne, met als basis de landingspagina www.proxima-defilm.nl. Deze richt zich op de online kaartverkoop van de film op de betreffende websites van de deelnemende bioscoop.
Daarnaast hebben we de samenwerking gezocht met Atria, Instituut voor gendergelijkheid en vrouwengeschiedenis, die op hun sociale media kanalen i.s.m. De FilmHallen een gratis consumptie aanbieden op vertoon van een ticket voor PROXIMA. Ook ESA heeft een post geplaatst over de film, hun Facebook pagina heeft maar liefst 980.000 volgers.
Sociale media ads
De landingspagina van Proxima werd in gezet in een actieve sociale media campagne met advertentie gericht op de target audience van de film. We deelden video- en beeldmateriaal via Facebook en Instagram en genereerden traffic naar www.proxima-defilm.nl om zo de online kaartverkoop verder te stimuleren.
Door de corona-maatregelen zijn fysieke posters en flyers minder geschikt voor de bioscopen. Daarom hebben wij een bewegend poster laten maken voor de filmtheaters die digitale schermen hebben. Tegelijkertijd een uitstekende video voor de stories functie van Facebook en Instagram.