Film & opdracht
De nieuwe filmdistributeur Bantam Film ontdekte een magische en ontroerende film van de Franse regisseur Alain Ughetto: No Dogs or Italians Allowed. Ughetto maakte een stop-motion film over zijn Italiaanse grootouders die naar Frankrijk emigreerden om zich daar met vallen en opstaan te ontworstelen aan de bittere armoede.
Een hartveroverend verhaal verteld in een originele en persoonlijke animatiestijl die een zegetocht maakte langs de internationale filmfestivals en met recht de European Film Award voor beste Animatiefilm won. In nauwe samenwerking met de distributeur ontwikkelden wij een releaseplan en marketingstrategie en waren we verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne.
De release startte met een succesvolle lancering op het IFFR waar Alain Ughetto de pers te woord stond en de film op een haar na de publieksprijs won – en belandde op de eerste dag van de landelijke uitbreng op nummer 10 in de box-office. Een unicum voor een film in dit genre!
Strategie
- Creëren van word-of-mouth: Een film die je bij het zien meteen betovert, raakt en niet meer loslaat, is een film waarover filmfans gaan praten. De première op het IFFR bewees het – en de film is in de maanden voor uitbreng in tal van voorpremières aangeboden aan de bioscopen voor Filmclubs, en in samenwerking met Cineville, Varagids en NRC.
- Pers: Een award-winning film, in originele animatiestijl en een persoonlijk verhaal is naast recensies goed voor interviews met de filmmaker wat extra aandacht genereert in de media.
- Marketing creative: De prachtige vormgeving van de film is een belangrijk speerpunt in de campagne. Orka Visual ontwierp de filmposter en afgeleide marketingmaterialen zoals ansichtkaarten, T-shirt en sociale media assets.
- Onderwerp van de film: Het persoonlijke verhaal van de regisseur is een verhaal dat ook herkenbaar is voor veel Nederlanders van Italiaanse afkomst. In samenwerkingen met Daniela Tasca die een boek schreef over de Italiaanse gastarbeiders in Nederland werd een speciale voorstellingen georganiseerd in Eye. Deze voorstelling werd via Italaanse blogs en lifestyle bladen onder de aandacht gebracht.
Highlights campagne
Pers
De film kreeg een terechte prachtige pers en volop aandacht in de media. Volkskrant nam de tijd voor een lang interview en stuurde Franse correspondent Eline Huisman langs bij de regisseur. Dit resulteerde in een prachtig verhaal en met voorpaginavermelding en de cover van de bijlage.
evenzeer een monumentje voor de uitgebuite ‘spaghettivreters’ als een universeel en tijdloos migrantenverhaal
★★★★ De Volkskrant
een artistiek meesterlijke vondst in een liefdevolle, bijzondere film
★★★★ Trouw
Marketing assets & sociale media
Voor promoties via bioscopen, nieuwsbrieven, sociale media en blogs werd een t-shirt ontworpen. We genereerden hiermee veel bereik en reacties op de sociale media.