Exclusieve online screening
De film
Een onthullende documentaire van Emmy®Award-winnaar en Oscar®-genomineerd regisseur Sam Pollard over de heksenjacht van de FBI op Martin Luther King. MARTIN LUTHER KING vs. THE FBI is een verbijsterend relaas met archiefbeelden, scènes uit Hollywoodfilms en het commentaar van historici, publicisten en betrokkenen.
In de film wordt onthuld hoe de FBI het imago van King publiekelijk probeerde te schaden vanaf eind jaren 50 tot aan het moment dat hij werd vermoord in 1968.
De opdracht
In opdracht van filmdistributeur Cherry Pickers hebben we de zaterdag 23 januari 2021 – in de week waarin in de VS Martin Luther King-dag gevierd wordt – een exclusieve online voorpremière georganiseerd. Dat gebeurde in De Balie in Amsterdam en in nauwe samenwerking met het John Adams Institute, podium voor Amerikaanse cultuur in Nederland.
Werk en resultaten
Zaterdag 23 januari – in de week van Martin Luther King-dag – werd een exclusieve online screening van de film georganiseerd, waarvoor mensen tickets konden kopen via de website van De Balie. Vooraf aan de vertoning werd via een livestream een gesprek getoond, waarbij De Balie als studio dienst deed. Moderator en programmamaker Tim Wagemakers ging via een live videoverbinding in gesprek ging met regisseur Sam Pollard vanuit New York.
Als andere gasten aan tafel waren aanwezig mensenrechtenadvocaat Domenica Ghidei Biidu en Tracy Metz, directeur van het John Adams Institute. Na het gesprek werd de documentaire getoond. Het gesprek was terug te kijken via Balie TV. Het was een succesvolle screening waarvoor ruim 200 kaarten zijn verkocht.
Het John Adams Institute heeft via nieuwsbrieven en sociale mediakanalen hun achterban geattendeerd op de screening. Ook De Balie heeft in haar wekelijkse nieuwsbrief de voorstelling aangekondigd en wij hebben de via de sociale mediakanalen van Cherry Pickers Film en FILM INCOMPANY de voorstelling gepromoot.
Daarnaast hebben we een selecte groep mensen, betrokken bij de thematiek van (mensen)rechten, racisme en inclusie uitgenodigd om via een persoonlijke link de screening bij te wonen. Daar werd enthousiast op gereageerd en we zullen deze ambassadeurs zeker weer benaderen als de film in de bioscopen te zien zal zijn.
Gebruikt beeld voor de sociale media (Facebook, Instagram, Twitter)