De film
LA ÚLTIMA PRIMAVERA is een aangrijpend sociaal-realistisch drama en een intiem portret van de Spaanse familie Gabarre Mendoza. Een film van Isabel Lamberti en een productie van IJswater Films.
In ‘La Cañada Real’, een sloppenwijk net buiten Madrid, loopt de spanning op wanneer de bewoners te horen krijgen dat ze hun zelfgebouwde huizen moeten verlaten. Het land waarop ze wonen is verkocht. David, vader van het gezin en een hardwerkende schroothandelaar, wil niet bij de pakken neerzitten en zoekt naar een oplossing binnen het bureaucratische systeem. Maar zijn vrouw, de altijd vrolijke Augustina, weet zich van wanhoop geen raad en ook de jongere leden van de familie, oudste zoon David, schoondochter Maria en de jonge Alejandro worstelen met besef dat binnenkort alles gaat veranderen.
De opdracht
In samenwerking met de Nederlandse producent IJswater Films en filmdistributeur Cherry Pickers hebben we een publiciteitsplan- en marketingcampagne ontwikkeld waarbij we de focus legden op de regisseur, de Spaans/Nederlandse Isabel Lamberti, en de bijzondere totstandkoming van de film. LA ÚLTIMA PRIMAVERA is het speelfilmdebuut van Lamberti en is een bijzondere mix van documentaire en fictie. De regisseur had al eerder met de broertjes uit de familie gewerkt voor haar afstudeerfilm Volando Voy (2015) en toen bekend werd dat de familie hun huis moest verlaten vanwege verkoop van de grond, wilde Lamberti hier een film over maken.
Niet wetende wanneer het proces zou plaatsvinden, vroeg ze de familie hun eigen toekomst na te spelen. Dit resulteerde in het sociaal-realistische drama LA ÚLTIMA PRIMAVERA (De Laatste Lente), waarvoor Lamberti de New-Directors Award ontving op het Filmfestival van San Sébastian. In Nederland ging de film in première tijdens de veertigste editie van het Nederlands Film Festival en was vanaf 29 oktober 2020 te zien in de bioscoop.
Werk en resultaten
LA ÚLTIMA PRIMAVERA had de bioscooprelease op 29 oktober 2020 met 29 filmtheaters en bioscopen. Om de film onder de aandacht te brengen bij de pers was ons speerpunt het bijzondere speelfilmdebuut van een Spaans/Nederlandse regisseur. Dit leverde, naast recensies in verschillende landelijke kranten, ook interviews op met regisseur Isabel Lamberti in oa het Parool, NRC Handelsblad, de Volkskrant, PLOT-Magazine en op Cineville.nl. Ook werd de film meegenomen in meerdere bladen en online.
Naast reguliere persbenadering werd ook contact gezocht met de Spaanse doelgroep om de film onder de aandacht te brengen bij hun achterban. Molinos de Viento en Spanjeliefhebbers.nl deelden bijvoorbeeld de film via hun sociale media kanalen.
De film was ook te zien tegelijkertijd te zien online op Picl. Via de sociale media kanalen bereikten wij de doelgroep van de film voor zowel bioscoop als on-demand.
Geselecteerde publicaties
Regisseur Isabel Lamberti mag trots zijn op haar debuut, dat fraai oogt, met gevoelig camerawerk en een knappe montage.
★★★★ de volkskrant
Het is gespeeld en het is niet gespeeld. De realiteit-plus, waar Lamberti op mikt, stelt haar in staat het verhaal te condenseren en een wereld te laten zien die misschien nog niet heeft plaatsgevonden maar die wel heel waarschijnlijk is.
★★★★ Trouw
Lamberti’s film creëert een ingenieus weefsel van fictie uit de draden van de realiteit.
Interview het parool [lees meer]
“La última primavera is een rauw en aangrijpend, maar ook liefdevol portret van de familie Gabarre Mendoza, die in een sloppenwijk vlakbij Madrid woont en uit hun huis dreigt te worden gezet.
Interview plot magazine [lees meer]
Facebook & instagram advertenties – totale bereik
95.152 mensen
290.145 impressies