De film
De bioscoopfilm Jujutsu Kaisen O is de succesvolle bewerking van de Japanse manga met dezelfde naam. Op 31 maart bracht Periscoop Anime samen met anime streamingdienst Crunchyroll deze langverwachte en in Japan zeer succesvolle animefilm uit in de Nederlandse bioscopen.
De film volgt de nerveuze middelbare scholier Yuta Okkotsu, die zich inschrijft bij de mysterieuze Jujutsu High School. Hij wordt achtervolgd door de vloek van zijn jeugdvriendin, die omkwam bij een auto-ongeluk. Jujutsu Kaisen O is een productie van de bekende Japanse studio TOHO Film Company en geanimeerd door de animatiestudio MAPPA.
De opdracht
In opdracht van Periscoop Anime hebben we een publiciteitsplan en marketingcampagne ontwikkeld om Jujutsu Kaisen O te lanceren. Daarin was natuurlijk de anime doelgroep het belangrijkste, die veelal zijn te vinden op anime-blogs en sociale media. De online en sociale mediacampagne was dan ook een belangrijk onderdeel van de releasestrategie.
Werk en resultaten
Animefans in Nederland keken al lang uit naar de film. Voor bloggers en journalisten organiseerden we een persvoorstelling in Pathé Arena. De film kreeg ruimschoots aandacht op populaire animeblogs:
Vanaf 31 maart draait Jujutsu Kaisen 0 in de Nederlandse bioscoop. Iets waar ik persoonlijk al naar uitkijk sinds de originele release in Japan, in december 2021. Als groot fan van deze serie stond ik dan ook te springen toen ik de aankondiging voor de Nederlandse release zag. Je kunt je dan ook mijn enorme blijdschap voorstellen toen ik vorige week ook nog eens de persvoorstelling mocht bijwonen. En ik kan je alvast verklappen: de film was waanzinnig goed.
Joyce van The Sushi Times
Jujutsu Kaisen O kreeg een brede release in de bioscopen van Pathé, Kinepolis en Vue. In samenwerking met deze ketens werd een online campagne ingezet en winacties met merch voor de animefans.
Bovendien was Periscoop Anime met een stand en photo booth aanwezig op Dutch Comic Con om de film onder de aandacht te brengen. En met succes: Jujutsu Kaisen O behaalde in zijn eerste weekend de nummer 1 positie in de box office.
Social media
Via berichten en advertentiecampagnes via de sociale mediakanalen van Periscoop Anime werden de animefans geïnformeerd over de bioscooprelease. De campagne focuste zich op de steden waar de film te zien was.
Deze campagnes waren succesvol: niet alleen werden de berichten door veel mensen bekeken, ook was er veel interactie met de doelgroep en resulteerde de campagne in een goede voorverkoop van de bioscoopkaarten.