Still uit Indië Verloren – © Holland Harbour
Film & opdracht
In de documentaire Indië Verloren… Selling a Colonial War onthult regisseur In-Soo Radstake hoe de Nederlandse overheid decennialang het frame van een gerechtvaardigde oorlog in Indonesië (1945-1949) in stand hield door framing, propaganda en politieke besluiten. De film belicht de ingrijpende gevolgen van dit beleid en hoe deze geschiedenis het debat tot op de dag van vandaag beïnvloedt.
Indië Verloren… Selling a Colonial War draaide in de competitie van IDFA en won de Beeld & Geluid ReFrame Award tijdens het festival. Periscoop Film bracht de documentaire uit vanaf 11 januari met veel verschillende speciale vertoningen in het hele land, vaak in aanwezigheid van de regisseur voor een nagesprek.
De film behaalde in een paar weken de Kristallen Film-status en heeft uiteindelijk meer dan 20.000 bezoekers naar de theaters getrokken.
Film Incompany was verantwoordelijk voor de pers, marketing en sociale mediacampagne.
Strategie
Met een onderwerp als Nederlands-Indië van een Nederlandse filmmaker in de competitie op IDFA is publiciteit in de pers een van de belangrijkste speerpunten. In de film werden nieuwe onthullingen gedaan die door de media opgepakt zouden worden. We hebben meerdere persberichten gestuurd en actief journalisten die zich bezighielden met het onderwerp benaderd.
Om de Indonesische-Nederlanders te bereiken was de sociale mediacampagne bovendien erg belangrijk. Door in de campagne met nadruk te focussen op de speciale vertoningen met Q&A in verschillende steden, werd de juiste doelgroep effectief bereikt.
Highlights
Er was veel aandacht van de pers voor Indië Verloren… In-Soo Radstake werd door meerdere dag, week en maandbladen geïnterviewd, bijvoorbeeld door AD, One World en EW Magazine.
Bij NRC en Parool stond de film op de voorpagina van de cultuurbijlages. Ook was Radstake te horen bij meerdere radioprogramma’s.
Messcherp en urgent ‘Indië Verloren’ prikt Nederlandse fictie over de Indonesië-oorlog door.
★★★★ NRC
Ondanks een bombardement aan informatie blijft de documentaire van In-Soo Radstake helder, scherp en overzichtelijk.
★★★★ Volkskrant
Het meest overtuigt de film op momenten dat Radstakes geïnterviewden aantonen hoezeer oorlog een kwestie is van semantiek. (…) Het is van alle tijden. Dat maakt de periode 1945-1949, en deze film, universeel en relevant.
★★★ Trouw
Een film die toont dat de geschiedenis van Nederlands-Indië geen omgeslagen bladzijde is, maar een boekwerk waarvan het laatste woord nog niet geschreven is.
Parool
Sociale mediacampagne
Indië Verloren… deed het goed in de sociale mediacampagne. De documentaire had duidelijk geformuleerde doelgroepen, van Indonesische-Nederlanders tot aan documentaire- en geschiedenisliefhebbers. Een combinatie van de trailer, korte teasers en linkjes naar interviews en recensies hebben de verschillende doelgroepen weten te bereiken. Het onderwerp maakte veel los bij de doelgroep, wat zorgde voor veel engagement onder de sociale media posts, zowel positief als negatief.