IN-EDIT is een internationaal muziekdocumentaire festival dat in 2003 in Barcelona werd gelanceerd en nu wereldwijd edities organiseert.
IN-EDIT is in 2022 van 1 t/m 10 april voor de vierde keer georganiseerd in Nederland, in De Melkweg en Filmtheater Cinecenter Amsterdam. IN-EDIT brengt nieuwe muziekdocumentaires uit binnen- en buitenland naar het grote doek, altijd in combinatie met iets extra’s, zoals een Q&A, debat of introductie of (live) muziek! In de maanden erna, werd een selectie van het programma vertoond in filmtheaters en poppodia verspreid over het land.
Met “films from the backstage” wil IN-EDIT voor een publiek van zowel muziek- als filmliefhebbers een ervaring neerzetten die laat zien wat er achter de schermen gebeurt. Daarnaast slaan ze met de inspirerende Industry Meetings een brug tussen de muziek- en filmbranche voor professionals en (film)makers. Een omgeving die bruist van de liefde voor film én muziek.
De opdracht
Sinds de lancering van IN-EDIT in Nederland werken we samen met de organisatie aan de publiciteit en marketing van het festival. Na twee lastige coronajaren konden we dit jaar uiteindelijk zonder restricties van start. Naast de benadering van de filmpers is de muziekpers uiteraard belangrijk in de publiciteit. Daarnaast zijn we op zoek gegaan naar een mediapartner en een ambassadeur voor het festival en hebben we een betaalde marketing campagne uitgewerkt.
Ook hebben we per muziekgenre gezocht naar passende mediakanalen, zodat bepaalde films in het programma eruit gelicht werden in een doelgroep die in sommige gevallen klein is, maar wel bovengemiddeld geïnteresseerd.
Werk en resultaten
Op 31 maart was de openingsavond in zaal de Max van De Melkweg met de première van A-HA The Movie. Simone Walraven presenteerde ooit het populaire muziekprogramma Countdown en ontving a-ha in die tijd. We hebben haar gevraagd om de openingsavond te presenteren en hebben tevens fragmenten van het interview met de heren van a-ha uit 1988 gebruikt. Simone Walraven was op 30 maart te gast in het televisieprogramma Tijd voor omroep Max en kondigde IN-EDIT ook aan tijdens haar eigen radioprogramma op Radio 2 Simone’s Songlines.
Het Parool lichtte de film Fanny The Right to Rock uit het programma en kondigde daarmee het festival aan.
De Volkskrant plaatste een groot artikel over A-HA The Movie en zette hiermee ook de schijnwerpers op IN-EDIT.
Verder zijn we een mediapartnerschap gestart met het muziekmagazine Lust for Life, die in het blad en online aandacht besteedden aan de programmering. Daarnaast hebben ze voor alle goodiebags een magazine geleverd. Ook hebben we online geadverteerd in de Filmkrant.
In de treinen van de NS werd een korte spot getoond van IN-EDIT in het cultuurblok NS Onderweg, er werd een festivaltrailer gemaakt die gedurende 2 weken geprogrammeerd werd in 137 filmzalen. Daarnaast hebben we een outdoorcampagne geboekt in Amsterdam voor de verspreiding van A2 posters.
Naast deze gerichte marketing hebben we landelijke publiciteit gegenereerd in o.a. de Volkskrant, het Parool, NRC en Radio 1 (met een interview met Anneke van Giersbergen) en waren radio dj’s Gerard Ekdom en Emily de Wilt te gast in het tv-programma Khalid & Sophie om over a-ha The Movie en IN-EDIT te praten.