Het internationale muziekdocumentaire festival IN-EDIT organiseerde dit jaar haar vijfde editie van 13 t/m 23 april in Nederland. Het festival vond dit jaar voor de tweede keer plaats in De Melkweg met vertoningen van nationale en internationale producties in de Cinemazaal en de Upstairs.
Film & opdracht
Muzikale live acts en Industry Meetings, met Pitch sessies, Morning Sessions met Studio HER, een Panel met Regisseurs, Expert Talks en een programma met korte films, het IN-EDIT in Short programma zijn onderdeel van het festival. Al vanaf de eerste editie verzorgen we de marketing en communicatie voor IN-EDIT Nederland. Van strategie tot de uitvoering met de focus op persbenadering en mediapartners.
Strategie
- Mediapartner: We hebben de redactie van het muziekmagazine Lust for Life dit jaar in een vroeg stadium benaderd voor een bredere samenwerking. Ze waren enthousiast over dit idee en nadat er voldoende films in het programma bekend waren konden we spijkers met koppen slaan
- Pers: Zeker voor films die (nog) geen bioscoop release hebben gehad, hebben we actief de filmpers benaderd met zichtlinks en informatie. Naast uiteraard het uitsturen van persberichten met highlights uit het programma en de aanwezige gasten. In het geval van Nederlandse regisseurs of Nederlandse artiesten in de documentaires, worden ook radio- en tv-programma’s benaderd om te kijken of er interesse is in een interview.
- Onderwerp/thema/muziekgenre van de documentaires: Voor documentaires geldt dat er vaak extra haakjes te vinden in het thema van de film, de artiest, of het muziekgenre.
Highlights campagne
Mediapartner
Muziekmagazine Lust for Life selecteerde drie films voor een Lust for Life Dag op de laatste zondag van IN-EDIT. Het magazine presenteerde zich op het festival met banners en flyers en de gespecialiseerde muziekjournalisten verzorgden de moderatie bij de films. Daarnaast hebben ze online veel aandacht aan verschillende films uit het IN-EDIT programma besteed en ook in het magazine zelf werden in twee edities films gerecenseerd die vertoond werden tijdens IN-EDIT.
Pers/media
De Volkskrant publiceerde een prachtig artikel over de documentaire Little Richard: I Am Everything met verwijzing naar IN-EDIT. Zelfs op de voorpagina werd het artikel aangekondigd. Het gerenommeerde Engelse print en online muziek magazine The Wire deed dit jaar voor het eerst verslag van IN-EDIT. Zangeres Jessica Manuputty was te gast in het radio 1 programma De Nieuws BV en Concertzender Actueel om te vertellen over de film Lagu Lag die in première ging op het festival.
Samenwerking op thema/onderwerp
Voor de film Bring Minyo Back over Japanse folkmuziek hebben we een samenwerking gezocht met festival Camera Japan die een aankondiging en vrijkaarten actie postte. Ook het muziekmagazine Jazzism heeft in de nieuwsbrief naar alle abonnees een promotie gedaan met een verwijzing naar het festival. In dit geval ging het om de documentaire over Thelonious Monk.