Nick Cave Alone at Alexandra Palace
De film
In Idiot Prayer – Nick Cave Alone at Alexandra Palace zien we Nick Cave alleen achter de piano, spelend zonder opsmuk in een lege concertzaal. De setlist varieert van vroege Bad Seeds en Grinderman-nummers tot werk van het meest recente Nick Cave & the Bad Seeds album Ghosteen. Unieke akoestische uitvoeringen in de stille grandeur van het Alexandra Palace.
De film is in juni 2020 opgenomen, toen het Verenigd Koninkrijk langzaam uit de eerste lockdown kwam. Een blijvende herinnering aan deze vreemde en onzekere tijden. Het evenement zou aanvankelijk alleen online te zien zijn en werd nu vertoond als uitgebreide bioscoopversie, inclusief vier nog niet eerder uitgebrachte opnames.
Het optreden is gefilmd door de bekroonde cameraregisseur Robbie Ryan (The Favourite, Marriage Story, American Honey) in de prachtige West Hall van Alexandra Palace, Londen. De montage is van de hand van Nick Emerson (Lady Macbeth, Emma, Greta). De muziek werd opgenomen door Dom Monks.
De opdracht
In opdracht van filmdistributeur Piece of Magic Entertainment hebben we de campagne voor de release gedaan waarbij de focus lag op publiciteit, online en sociale media. De bioscooprelease stond in eerste instantie gepland voor 5 november 2020, maar vanwege de coronasituatie werden van 4 november t/m 18 november alle publiek toegankelijke ruimtes gesloten. De release is daarna verzet naar 26 november 2020. Op dat moment konden weer maximaal 30 personen in een bioscoopzaal terecht.
Werk en resultaten
Nick Cave is een bekende artiest met een groot aantal fans. We hebben ingezet op recensies in zowel film- als muziekmedia. Het camerawerk is van de bekroonde cameraman Robbie Ryan, waardoor ook het cinematografische aspect van deze film benadrukt moest worden. De muziekmedia hebben uiteraard de beste ingang tot muziekliefhebbers en specifiek Nick Cave fans. Aangezien in dezelfde periode als de bioscooprelease ook het live album Idiot Prayer werd uitgebracht, is ook de samenwerking gezocht met de platenmaatschappij in Nederland.
De film kreeg 4-sterrenrecensies in NRC Handelsblad en Trouw en ook de andere dagbladen schreven positief over de film. Daarnaast werden lovende kritieken en aankondigingen gepubliceerd in media zo divers als Zin, Revu, Libelle en Playboy en verscheen in OOR een groot artikel over Cave, met deze film als directe aanleiding.
Online werd de film zeer positief ontvangen door o.a. Cinemagazine, Protagonisten, Heaven, Soundz en Lust for Life. Lotje IJzermans, die Nick Cave al heel lang volgt, tipte de film in haar Radio 2 Psychocandy podcast en op TV kondigde Films & Sterren kondigde Idiot Prayer met de trailer aan in de uitzending van 5 november.
De pers over Idiot Prayer: Nick Cave alone at Alexandra Palace
★★★★ NRC
“De sobere setting creëert een unieke sfeer die naarmate het concert vordert steeds melancholieker stemt. … Met onder de hoogtepunten schitterende vertolkingen van ‘The Mersey Seat’, ‘Higgs Boson Blues’ en ‘Into My Arms’.
★★★★ Trouw
“Een man. En een piano. Meer krijg je niet. Maar ook niet minder. En wanneer die man Nick Cave is, dan weet je dat je goed zit. … De ongedurige kunstenaar laat zich, in z’n eentje, van weer een nieuwe kant zien in een optreden dat je ervaart als een ontroerend, verlegen makend privéconcert.”
Filmkrant
“Het is een kalme en intieme registratie die doet wat het moet doen. Idiot Prayer opent een portaal naar de emotionele wereld van Cave die op bijzondere manieren de huidige wereld lijkt te reflecteren. Vervolgens laat het de muziek voor zichzelf spreken.”
OOR
Online en sociale mediacampagne
Vanwege de Covid-19 maatregelen zijn online reserveringen en kaartverkoop belangrijker dan ooit. We hebben ingezet op een sterke campagne met een landingspagina voor de film met links naar de filmpagina’s van de bioscopen.
Ten behoeve van de sociale mediacampagne werd een korte teaser, afbeeldingen en een bewegende filmposter ontwikkeld. De meeste focus van de campagne werd gezet op de traffic-campagne met kliks naar de landingspagina. Deze behaalde goede resultaten wat te zien is aan de hoge impressies, de aantal kliks en de hoge frequentie. Aangevuld met de awareness-campagne die ook veel impressies opleverde werd de doelgroep van deze campagne meer dan voldoende bereikt.
Facebook & Instagram advertenties
Totale bereik: 130.424 mensen
Totaal aantal impressies: 275.161