De film
In 2018 hield de 15-jarige Zweedse scholier, Greta Thunberg in haar eentje een staking voor het gebouw van het Zweedse parlement in Stockholm. De Zweedse TV schoot al heel snel de eerste beelden van het meisje dat daar toen nog alleen en tegen de wil van haar ouders zat en flyers uitdeelde aan voorbijgangers. Binnen een paar maanden bleek dat ze een wereldwijde beweging in gang had gezet.
Regisseur Nathan Grossman volgt de Zweedse activist: tijdens ontmoetingen met wereldleiders, grote protestbijeenkomsten, maar ook thuis wanneer zij plezier maakt met haar familie. Of wanneer ze gepassioneerd haar speeches schrijft, gespannen en nerveus is door alles wat haar overkomt.
Greta Thunbergs #FridaysForFuture beweging heeft inmiddels op bijna elk continent grote klimaatstakingen in gang gezet.
De opdracht
In opdracht van filmdistributeur Periscoop Film hebben we de campagne voor de filmrelease uitgewerkt. Om naast de reguliere filmtheaterdoelgroep ook jongeren te bereiken hebben we een vrijdagactie opgezet en samenwerking gezocht met de organisaties achter de klimaatstakingen verenigd in FridaysForFuture Nederland.
Daarnaast hebben we een effectieve publiciteitscampagne gedaan met interviews met de regisseur van de film en een sociale mediacampagne uitgesplitst op de twee doelgroepen, de vrijdagactie en de filmrelease. Ook hebben we de sociale mediacampagne voor de Belgische release – die gelijktijdig was – gedaan.
Werk en resultaten
VRIJDAGACTIE #GoGreenWithGreta #IAmGreta
GRATIS NAAR DE FILM OP 16 OKTOBER
Exclusief voor scholieren t/m 17 jaar en in samenwerking met FridaysForFuture Nederland.
Scholieren tot en met 17 jaar mochten de documentaire gratis zien op vrijdag 16 oktober. Gekozen is voor bioscopen en steden waar de demonstraties zijn geweest. De actie sloot aan bij de wereldwijde release van de documentaire op 16 oktober. We hebben een extra persbericht gemaakt om de actie aan te kondigen dat veel extra publiciteit voor de film genereerde.
Het dagelijkse actualiteitenprogramma Nieuwsuur maakte een item over de film en tijdens de vrijdagactie werden opnamen gemaakt in De Balie. Op Radio 1 in het programma De Nieuws BV werd verslag gedaan van de voorpremière in Rialto. Een aantal landelijke kranten en Kidsweek hebben bericht over de actie en Het Financieel Dagblad maakte een reportage over de jongeren van Fridays For Future.
Overige publicaties n.a.v. Vrijdagactie
- Kidsweek.nl | Donderdag 15 oktober | artikel
- Nu.nl | persbericht vrijdagactie | Robbert Blokland | 12 oktober 2020
- Linda.nl | persbericht vrijdagactie | Suzette Hermsen | 13 oktober 2020
De pers over I AM GRETA
De documentaire kreeg een lovende pers. Naast recensies kwam er een coverartikel in Volkskrant Magazine: een portret van Greta Thunberg en een interview met de regisseur. De Vooravond, dagelijkse talkshow op NPO1 besprak de film met Sander Schimmelpenninck en Thomas Erdbrink.
Een greep uit de pers:
★★★★ Trouw | recensie | Belinda van de Graaf | 21 oktober 2020
“Een intieme, inspirerende documentaire” “gevoelige inkijkjes in haar privéleven”
★★★★ AD.nl | recensie | Ab Zagt | 22 oktober 2020
“I am Greta toont aan wat een exceptioneel begaafd mens Greta Thunberg is”
Het Parool | recensie | Roosje van der Kamp | 21 oktober 2020
Klimaatverlosser Greta staat schaakmat
“I Am Greta is, ondanks de positieve toon, een door en door deprimerende
film. Hoewel er aandacht wordt gevestigd op de klimaatprotesten, laat de documentaire vooral de schaakmatpositie zien van de activist.”
Volkskrant Magazine, 24 oktober 2020
Online en sociale mediacampagne
We hebben ingezet op een sterke campagne met een landingspagina voor de film met links naar de filmpagina’s van de bioscopen.
Ten behoeve van de sociale mediacampagne werd materialen aangeleverd voor alle landen waar de film werd uitgebracht en werd gebruik gemaakt van de hashtag #GoGreenWithGreta
De campagne op Facebook, Instagram en Twitter werd uitgesplitst naar verschillende doelgroepen en momenten:
- Wereldwijde lancering en vrijdagactie: 16 oktober – focus op jongeren en klimaat en milieuactivisten, natuurorganisaties etc. landelijke target
- Nederlandse release van de film – focus op doelgroep filmliefhebber, bioscoopbezoekers.
- Met regionale target bioscopen
- Belgische release van de film – focus op focus op doelgroep filmliefhebber, bioscoopbezoekers met regionale target bioscopen & focus op klimaatactivisten