Still uit Hockney: I Love View © Amstelfilm
Film & opdracht
Toen de Nederlandse schilder Pieter Athmer ontdekte dat David Hockney in Normandië ging wonen, was zijn grote inspirator plotseling dichtbij. Hij besloot een speciaal schilderij te maken waarmee hij hem hoopte te ontmoeten. Zijn goede vriend, regisseur Gerardjan Rijnders, zag er meteen een documentaire in en samen vertrokken ze met die verrassing op een roadtrip van Amsterdam naar Hockney in Normandië.
Amstelfilm bracht de film uit op 11 juli 2024. In samenwerking met de distributeur en de producent hebben we de marketing en promotie voor de filmrelease gedaan.
Highlights
Hockney: I Love View is een film vóór fans van David Hockney, dóór fans van David Hockney. Ons hoofddoel was om bekendheid van de film onder kunstliefhebbers te creëren. Naast deze specifieke doelgroep is de film ook interessant voor documentaire liefhebbers, met een voorkeur voor documentaires met een lichter thema. Deze probeerden we te bereiken door de film neer te zetten als een feel-good documentaire en een zomerse roadmovie.
Onze focus in de campagne lag op de promotionele samenwerkingen, het inzetten van promotionele items, persaandacht generen en het opzetten van een gerichte onlinecampagne. Ook hadden we een ondersteunende rol bij de première van de film in het Eye Filmmuseum.
Canvas portret van David Hockney
Kunstenaar Pieter Athmer schilderde een portret van David Hockney. Dit portret is in gelimiteerde oplage gedrukt op canvas. Hierdoor hadden we een uniek item om in te zetten in de marketingcampagne. De canvassen boden we aan bij de theaters die de film vertoonden. De theaters gebruikten de canvassen vervolgens voor winacties op sociale media, om zo meer aandacht voor de film te genereren.
Daarnaast maakten we van het portret ansichtkaarten, die ook onder de deelnemende theaters verspreid werden. Deze konden door de bezoekers vrij worden meegenomen en genereerden op deze wijze in de aanloop naar de release extra zichtbaarheid voor de film.
Samenwerkingen
Voor deze film richten wij ons specifiek op samenwerkingen met culturele platforms en organisaties. Zo hebben we samen met verschillende kunstgeschiedenisverenigingen winacties voor hun leden georganiseerd. Voor See All This magazine regelden we een kortingscode voor hun leden, die ze konden inzetten om de film te bekijken in het Eye Filmmuseum.
Online promotie