De film
Kun je een hond leren vliegen? Het is de droom van kunstenaar Johannes Hogebrink om dit voor elkaar te krijgen en er een film over te maken. Maar wat als je hond hoogtevrees heeft…? De Vliegende Hond is magisch-realistische film over een hond die leert vliegen.
De opdracht
In opdracht van filmdistributeur Amstelfilm begeleidden we de online release van De Vliegende Hond en waren we verantwoordelijk voor de uitvoering van de publiciteit en de sociale mediacampagne.
Werk en resultaten
Op donderdag 28 mei – toen de bioscopen vanwege de Corona-maatregelen nog gesloten waren – kreeg De Vliegende Hond een première via het online streaming platform PICL dat met de aangesloten Nederlandse filmtheaters nieuwe films uitbrengt en het tijdens de sluiting van de bioscopen gelanceerde online platform van Cineville: Vitamine Cineville. Gerlinda Heywegen (Filmkrant Live – Koning Film) nam een gesprek op met filmmaker Johannes Hogebrink over de film dat na de film vertoond kon worden:
De pers over De Vliegende Hond
Zijn hond laten vliegen, dat is de droom van Johannes Hogebrink. Hogebrink is gefascineerd door (delta)vliegen, houdt van honden en wil graag rare films maken. Zijn drie liefdes komen samen in De Vliegende Hond.
★★★ NRC Handelsblad, André Waardenburg
Een eigenzinnige, innemende film
★★★ De volkskrant, pauline kleijer
Fascinerend is wel het filmische experiment dat Hogebrink aangaat, iets wat je weinig ziet in de Nederlandse filmmakerij. Kijken we naar een documentaire over een filmmaker met een idioot plan? Is het misschien toch fictie?
★★★ Trouw, belinda van de graaf
Een hond die moet vliegen, met de stem van Frans Bromet. Johannes Hogebrink houdt van documentaires waarbij je je achter het oor moet krabben…[meer]
cultureel persbureau, leo bankersen
De filmmaker slaagt erin in een tegendraadse film voor het hele gezin af te leveren die grappig, spannend en ontroerend is en juist de vraag opwerpt hoe ver je moet gaan om je droom te verwezenlijken en daar een film over te maken…[meer]
★★★★ Indebioscoop.com, paul rübsam
Sociale media campagne
De campagne richtte zich vooral op de online gebruiker die geneigd is om films online op VOD te kijken. Via gerichte advertenties werden trailer en beeld ingezet om de interactie van gebruikers te stimuleren in vorm van websitebezoek of betrokkenheid op het bericht. De berichten werden geplaatst vanuit de officiële Facebookpagina van de film.