De film
Na de dood van haar oma Carmelita, keert kleindochter Teresa voor de begrafenis terug naar het geboortedorp Bacurau in het afgelegen droge Noord Oosten van Brazilië. De lokale bewoners vormen een hechte en kleurrijke gemeenschap. Als ze erachter komen dat hun woonplaats is verdwenen van alle navigatiesystemen en ook de telefoonverbindingen niet meer werken, ontstaat er veel onrust. Het blijkt de voorbode van bevreemdende gebeurtenissen die bedoeld zijn om onder de radar te blijven. De dorpelingen trekken alles uit de kast om hun plek te verdedigen, al is niet meteen duidelijk wie of wat hen bedreigt.
De in Cannes bekroonde Braziliaanse box-office hit van Kleber Mendonça Filho en Juliano Dornelles is een ijzersterke thriller in een bijzondere genremix van western, horror en science-fiction. En tegelijkertijd ook een geëngageerd drama waarmee de filmmakers commentaar leveren op de huidige Braziliaanse samenleving.
Met Duitse cultster Udo Kier en grand dame van de Braziliaanse cinema Sonia Braga.
De opdracht
In opdracht van filmdistributeur Cherry Pickers Filmdistributie hebben we de marketingcampagne voor de release gedaan waarbij de focus lag op zowel publiciteit en de online en sociale mediacampagne. BACURAU kreeg op 2 juli een landelijke bioscooprelease en was tegelijkertijd online te zien op Picl.
Werk en resultaten
Op basis van de internationale ontvangst door de pers en de prijzen op filmfestivals was de verwachting dat de publiciteit voor de film goed zou zijn. Inzet was een zo breed mogelijke aandacht in de media. In januari 2020 was de film te zien op International Film Festival Rotterdam in aanwezigheid van één van de regisseurs, Juliano Dornelles. We hebben ingezet op interviews met de filmpers. In aanloop naar de release hebben beide regisseurs nog telefonische interviews gedaan.
Geselecteerde publicaties
Wedden dat Bacurau na één keer kijken opduikt in je dromen? En dat je hem daarna nog een keer wilt zien?”
★★★★★ NRC Handelsblad
Een heerlijke puinhoop, met gulzig filmplezier in beeld gebracht door Mendonça en Dornelles
★★★★ de volkskrant
Geraffineerde mix van arthousedrama, bloedige metropulp en politieke satire
★★★★ VPRO gids
Wat de film echt goed maakt, uitzonderlijk goed, is de soepele mix van stijlen die je erin vindt.
★★★★ trouw
Vervreemdende filmtrip vol fascinerende details. Waarbij de makers ook knipogen naar de corruptie en sociale ongelijkheid in het Brazilië van nu…
★★★1/2 De telegraaf
Speciale voorstelling in EYE
De film ging in release op het moment dat de bioscopen nog beperkt open waren. Om extra word-of-mouth te genereren en om meer beleving te geven aan een bioscoopvoorstelling juist in deze tijd hebben we een speciale voorstelling georganiseerd in EYE. Filmmaker en filmgenre-deskundige Martin Koolhoven heeft een inleiding gegeven bij een voorstelling in EYE en beide regisseurs online live geïnterviewd.
De voorstelling werd extra in de aandacht gebracht bij de in Amsterdam wonende Brazilianen via sociale media en blogs. Een succesvolle avond in een uitverkocht Cinema 1 in EYE.
Online en sociale mediacampagne
Vanwege de COVID-19 maatregelen zijn online reserveringen en kaartverkoop belangrijker dan ooit. We hebben ingezet op een sterke campagne met een landingspagina voor Bacurau met direct links naar de filmpagina’s van de bioscopen.
Ten behoeve van de sociale mediacampagne werd een korte teaser, afbeeldingen en een bewegende filmposter ontwikkeld. De virale campagne kreeg naast de advertentie grote nadruk om filmliefhebbers van de must-see factor van de film te overtuigen.
Facebook & Instagram totale bereik – Bacurau campagne:
169.985 mensen 463.935 impressies