Film & opdracht
Anak Indië is de laatste film van Hetty Naaijkens-Retel Helmrich. Na het succes van Klanken van Oorsprong en Contractpensions is ze terug met een ontroerende en grappige ode aan de Indisch gemeenschap in Nederland. Een film die de aandacht vestigt op een geschiedenis die vaak stil bleef, maar een blijvende culturele impact heeft.
Periscoop Film bracht de film 26 juni uit in de Nederlandse bioscopen. Film Incompany ondersteunde de release met publiciteit en marketing. Anak Indië ontving binnen één week al de Kristallen Film en behaalde meer dan 50.000 bezoekers.


Landelijke publiciteit
We zorgden voor brede landelijke zichtbaarheid: recensies in alle grote dagbladen, publicaties op online platforms en interviews in o.a. de Volkskrant, Mezza (AD.nl), Nieuwsweekend (Omroep MAX) en Kunststof (NTR). Daarnaast kreeg de film veel aandacht in Indische media zoals Bersama Magazine, Moesson en INDAH Magazine.
Noodzakelijke film(s) die met veel humor en pijn verzwegen verhalen vertellen.
★★★★ – NRC
Een liefdevol portret, dat de veerkracht toont van de Indische Nederlanders.
★★★ – Volkskrant
Een inzichtelijke docu over Indo’s, erfgoed en identiteit
★★★ – Trouw
Een viering van levenslust en culturele rijkdom.
– Nieuw Wij


Lokale aandacht
Daarnaast was regionale zichtbaarheid essentieel – juist om de Indische gemeenschap in het hele land te bereiken. Met interviews en publicaties in o.a. Brabants Dagblad, Omroep Brabant, BN DeStem, Omroep Gelderland, De Stentor, Den Haag Centraal, Goirles Belang en andere lokale titels werd de film ook op lokaal niveau stevig onder de aandacht gebracht.

Filmtheaters
Voor extra zichtbaarheid in de theaters ontwikkelden we limited edition t-shirts met het Anak Indië-logo, die via winacties en speciale vertoningen werden ingezet. Ook stimuleerden we theaters om samen te werken met lokale organisaties, bijvoorbeeld door vertoningen met Indische hapjes en drankjes te organiseren in samenwerking met een toko. Daarnaast was regisseur Hetty Naaijkens-Retel Helmrich zelf aanwezig bij talloze Q&A’s door het hele land>
