Foto: Als ik mijn ogen sluit – Tekening Hanneke van der Linden. © PvH Film & TV
Film & opdracht
De documentaire Als ik mijn ogen sluit van regisseur Pieter van Huijstee werpt een licht op de vergeten littekens van vrouwen die de Japanse kampen in Nederlands-Indië hebben overleefd. Door de intieme verhalen van deze vrouwen te delen, biedt de film een diepgaand inzicht in hun ervaringen tijdens en na deze donkere periode.
Mokum Filmdistributie bracht de film uit op 28 maart 2024. Voor deze documentaire ontwikkelden wij samen met de distributeur en producent Pieter van Huystee Film de release- en marketingstrategie en waren wij verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne.
Strategie
Voor deze film was het essentieel om de Indische doelgroep te bereiken en te informeren over de release. We hebben contact gelegd met het kenniscentrum Indisch Herinneringscentrum – en Indisch4ever zodat zij hun achterban intern en extern op de hoogte konden brengen van de release van de film. Naast filmpers specifieke benadering van media op het onderwerp zoals Historisch Nieuwsblad.
Ook door middel van de sociale mediacampagne hebben we de film gericht onder de aandacht gebracht bij bovenstaande doelgroep en filmtheaterbezoekers met een specifieke interesse in documentaires.
Highlights
Pers
De documentaire werd lovend ontvangen door de pers. Pauline Kleijer schreef namens de Volkskrant een recensie:
Als ik mijn ogen sluit is een gevoelig en waardevol eerbetoon aan haar en al haar lotgenoten, of ze nu praatten of zwegen.
Volkskrant ★★★★
Regisseur Pieter van Huijstee was te gast bij Met het Oog op Morgen (NPO Radio 1) en Nooit Meer Slapen (VPRO Radio 1). Omroep West deed verslag van de première, met een interview met de regisseur.
Online campagne
Door middel van een gerichte campagne op de sociale mediakanalen wisten veel interacties te generen. De campagne en het onderwerp maakte veel bij mensen los: ze reageerden met complimenten voor de film, met eigen persoonlijke verhalen of tagden vrienden en attenderen hen zo op organische wijze op de film.