Ascent

Na History’s Future (2016) verkent Fiona Tan opnieuw de mogelijkheden van het medium film. 4000 unieke en diverse foto’s uit de afgelopen 150 jaar, die in opdracht van het Izu Photo Museum in Shizuoka, Japan werden verzameld, vormen de basis voor deze film. Met dit kunstwerk creëert Fiona Tan een pure, esthetische, hypnotiserende ervaring aan de hand van de beelden van deze vaak gefotografeerde heilige berg. Fuji wordt vereerd als een god en ingezet als symbool van Japan, de vulkaan heeft mythische betekenis en is icoon én cliché. De berg speelt een rol in de beroemde Hokusai prenten, maar ook in Godzilla. In het verhaal van de film, een gesprek tussen twee geliefden, is de berg symbool voor bespiegelingen over het leven, de tegenstellingen tussen cultuur en natuur, traditie en vergankelijkheid, fotografie en film, herinnering en geheugen. Alle beelden in ASCENT zijn echt, maar het verhaal is verzonnen en wordt verteld door de stemmen van de fictieve hoofdpersonen.

De film beleefde de wereldpremière op het Locarno Film Festival en was daarna te zien op het London Filmfestival en het International Filmfestival Rotterdam. Momenteel is ASCENT te zien in De Pont in Tilburg is als een tweedelige installatie bestaande uit een fototentoonstelling en een film. De bioscoopfilm wordt door Periscoop Film vanaf 18 mei uitgebracht in de Nederlandse filmtheaters.

Film Incompany deed de publiciteit & marketing.